Eerste belevenissen in Zuid Afrika. - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Fennande Mooiweer - WaarBenJij.nu Eerste belevenissen in Zuid Afrika. - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Fennande Mooiweer - WaarBenJij.nu

Eerste belevenissen in Zuid Afrika.

Door: Fennande

Blijf op de hoogte en volg Fennande

14 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Hallo allemaal,

De eerste blog vanuit Zuid Afrika. De afgelopen dagen zijn super snel voorbij gevlogen. Ik heb zo veel nieuwe dingen gezien en meegemaakt dat ik niet weet wat ik allemaal wel en niet in deze blog ga zetten, maar ik begin maar gewoon bij het begin.

De laatste dagen in Nederland heb ik volop genoten van alles om me heen. Familie, vrienden, je eigen bed enz. Als je weet dat je het allemaal moet missen voor een half jaar ga je het zeker meer waarderen.
Na heel wat wensen, kaarten en knuffels zijn we dinsdag morgen om 06.00 uur vanuit Nunspeet met familie en vrienden vertrokken naar Schiphol. Op Schiphol aangekomen gingen we eerst onze bagage afgeven. Dit duurde even want Eline moest wat aanpassen op haar ticket, dus werden we van de ene balie naar de andere gestuurd en konden we uiteindelijk toch onze bagage afgeven. Daarna hebben we nog even koffie gedronken met familie en vrienden en toen kwam het afscheid.
Afscheid nemen is echt niet leuk. Na heel wat knuffels en tranen zijn we maar snel richting de gate gegaan. Paspoort en bagage controle ging lekker vlot.
Toen kwam de gevreesde vlucht. Eerst het opstijgen waar ik behoorlijk tegenop zag. Dit viel me alles mee. De reis verliep verder goed. We hebben weinig turbulentie gehad. Naast mij zat een vrouw die naar haar dochter in ging en daar hebben we een aantal keer gezellig mee gekletst.
In Kaapstad aangekomen moesten we weer door de paspoort controle en we mochten het land in! Daar werden we opgehaald door auntie Marielle en auntie Elsbeth. Na kennis gemaakt te hebben zijn we naar de Goeie Hoop gegaan. Na ong 30 min rijden rond 23.30 uur kwamen we aan bij Goeie Hoop. Het was heerlijk om na een dag 'uit de lucht' te zijn geweest weer te kunnen what's appen en sms'en met het thuisfront. Daar ben in snel gaan slapen wat wel lukte na zo'n lange dag.

De volgende morgen werd ik gewekt door kleine kinderstemmetjes. De twee jongste kinderen waren boven. Een jongetje en een meisje van ong 1 1/2 jaar. We hebben kennis gemaakt met de andere auntie's en kregen een rondleiding door het gebouw. In de loop van de dag kwamen we steeds meer kinderen thuis en hebben we met iedereen kennis gemaakt. De kinderen wisten al dat we kwamen en de andere auntie's hadden de kinderen onze namen al aangeleerd, maar het was natuurlijk nog wel lastig om te onthouden wie nou wie is. De kinderen zijn absoluut niet verlegen en kwamen meteen naar ons toe, klimmen op je schoot en stellen heel veel vragen. What's your name, do you know my name, do you have a boyfriend... en nog veel meer. Er zijn nu 23 kinderen met allemaal moeilijke namen, het is een hele klus om ze allemaal te onthouden. We zijn iedere dag hard aan het oefenen om namen bij de gezichten te weten. De meeste namen weet ik nu wel. Maar het is maar de vraag of dat morgenochtend nog steeds zo is.

Iedere week heb je een vrije dag en wij hadden dat donderdag. We zijn naar het stadje Stellenbosch geweest. Een aardig ontwikkeld stadje een half uur hier vandaan. We zij het stadje doorgelopen, een aantal winkeltjes in geweest en heerlijk geluncht. Donderdag was ook 1 van de autie's jarig en zij heeft 's middags met de kinderen haar verjaardag gevierd, en 's avonds hebben we met alle kinderen buiten gegeten.

Vandaag was mijn eerste officiële werkdag. Ik moest samen met auntie Marielle kinderen van school halen. De kinderen zitten op 4 verschillende scholen en zijn op verschillende tijden uit. Je moet dus meerdere keren rijden voordat alle kinderen weer thuis zijn. Ik heb tijdens het school rijden een klein stukje in de auto gereden, wat allemaal iets anders gaat dan in Nederland. Ze rijden hier links en de regels zijn totaal anders. Het rijden op zich gaat wel maar het gaat denk ik nog wel even duren voordat ik alle regels weet.
De rest van de middag was ik op de playground. Hier spelen alle kinderen als ze uit school komen totdat ze om 17.00 uur naar hun eigen unit gaan om in bad te gaan en te eten. De kinderen wonen allemaal op units met iedere unit een huismoeder. Deze zorgt voor de kinderen, eet met ze, brengt ze naar bed, slaapt daar en haalt ze 's morgens weer uit bed. Dus als de kinderen om 17.00 uur naar hun unit gaan zijn wij als vrijwilligers klaar en hebben 's avonds vrij.

Als je hier door de omgeving rijd zie je echt van alles. Grote krottenwijken waar heel veel mensen wonen. Ik kan me echt niet voorstellen hoe je daar in kan leven. Er lopen veel mensen langs de weg om te liften, dingen te verkopen of ze zitten langs de weg. Alles is anders dan in Nederland en heel interessant om te zien.

Morgen gaan de kinderen uit met de kerk. 's ochtends gaan de jongste kinderen in 's avonds gaan de 5 pubers. Wij gaan morgen avond met 7 autie's met de pubers mee een wandeling maken en picknicken op een berg waar je aan de ene kant de zon onder ziet gaan en de andere kant de maan op ziet komen. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn, ik verwacht dat het heel leuk wordt.

Tot nu toe geniet ik volop hier in Zuid Afrika. Soms duizelt het me wel even van alle nieuwe informatie en dingen die ik zie maar dat gaat helemaal goed komen. De komende weken krijgen we onze eigen taken en gaan we lekker meedraaien hier.

Lieve groetjes uit Zuid Afrika,
Fennande


P.S. Ons adres is:
PostNet suite 80
Private bag X4
Gordons bay 7151
South Africa







  • 14 Maart 2014 - 16:43

    Josien:

    Leuk om te lezen, Fennande, je hebt talent :) fijne dag morgen, we horen het wel weer! Groetjes!

  • 14 Maart 2014 - 16:51

    Nineke:

    Wat leuk om te lezen! Geniet ervan en ik hoor wel meer verhalen!

  • 14 Maart 2014 - 17:33

    Alice:

    Super om al wat van je verhalen te lezen, geniet ervan x

  • 15 Maart 2014 - 08:35

    Tante B:

    Och kind toch....WAT een indrukken!!
    Sterkte hoor,ook voor Eline....zeker zo in t begin als er zoveel op je afkomt.
    Enne....Tante B is haast een beetje aloers.

  • 15 Maart 2014 - 11:11

    Polinder:

    Lieve Fennande. Fijn om wat van je te horen. Leuk om alles te lezen. Groetjes van ons .Ook voor Eline en het Alle beste. xxx OMA .Polinder

  • 15 Maart 2014 - 14:08

    Willeke Hazeleger:

    leuk om je ervaringen te lezen! en wat een ervaringen..spannend allemaal! geniet ervan en succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fennande

Nadat ik in 2014 een half jaar vrijwilligerswerk in Zuid Afrika heb gedaan ga ik nu voor 3 maanden naar Malawi om me daar in te zetten voor kinderen met een geestelijke en/of een lichamelijke beperking.

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 842
Totaal aantal bezoekers 108605

Voorgaande reizen:

16 Januari 2017 - 20 April 2017

Children of Blessing, Lilongwe Malawi

11 Maart 2014 - 11 September 2014

Vrijwilligerswerk bij Goeie Hoop

Landen bezocht: