School rijden, Exercise, Meetings en Dagjes vrij. - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Fennande Mooiweer - WaarBenJij.nu School rijden, Exercise, Meetings en Dagjes vrij. - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Fennande Mooiweer - WaarBenJij.nu

School rijden, Exercise, Meetings en Dagjes vrij.

Door: Fennande

Blijf op de hoogte en volg Fennande

04 April 2014 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Lieve allemaal,

Het is hoog tijd voor een nieuwe blog. Ik zit hier al weer drie en een halve week. Maar het moment dat we op Schiphol stonden om afscheid te nemen lijkt al veel langer geleden. Wat kun je veel mee maken in drie weken zeg. We zijn helemaal ingewerkt en draaien nu lekker mee in het team. Het werk bestaat uit allemaal verschillende taken zoals: kinderen naar school brengen en ophalen, koken, heel wat uurtjes op de playground, slaapdienst bij de baby’s, movie night, werkers ophalen en wegbrengen enz. Verder zijn er nog andere taken zoals: catechisatie, bijbelclub in de krottenwijken, speeltherapie en nog een aantal van zulke taken. We gaan zulke taken ook nog doen. We gaan nu eerst meekijken met deze taken. Dan kunnen we kijken wat we leuk vinden om te doen, en zullen op een gegeven moment deze taken overnemen van de autie’s die binnenkort naar huis gaan.

Het is meestal een hele kunst om alle kinderen op de juiste tijd en in de juiste volgorde weer op te halen van school. Het is vaak niet helemaal duidelijk hoe laat iedereen uit is, en dit veranderd ook nog wel eens. Maar de kinderen zijn dit gewend en je zult ze dan ook niet horen als ze een uur hebben zitten wachten.
We hebben afgelopen week een record aantal mensen in de auto gehad. Eline, Mariëlle en ik waren met z’n drieën boodschappen aan het doen. Ik moest die middag de kinderen uit school halen en het kwam precies zo uit dat we om 12 uur vanuit boodschappen doen langs die school kwamen. Maar hoe moesten we dat allemaal houden in de auto? We hebben alle boodschappen achter de achterste bank gedaan wat net paste. Toen moesten er nog 11 kinderen in de auto. Na wat passen en meten en wat gediscussieer over wie er in de ‘back’ moest zaten we met 11 kinderen, 3 auntie’s en een aantal boodschappentassen in 1 auto. Gelukkig waren de kinderen aardig rustig dus verliep de reis verder goed.

We hebben nu een aantal keer ’s avonds na het eten gesport op de boys unit. Allemaal verschillende oefeningen maar natuurlijk vooral buikspier oefeningen. En ze zijn me toch fanatiek. Er wordt regelmatig geroepen: go auntie, you can do it. En dat heb ik gemerkt. Ik heb echt 3 dagen mega spierpijn gehad na de 1e keer. En de volgende dag klonk het weer om 18.00 uur onderaan de trap: autie’s, it’s time for exercise. Are you coming? En daar gingen we weer met ons goeie gedrag. Maar toen heb ik toch iets minder goed mijn best gedaan.

Naast alle feestjes en leuke dingen hier op Goeie Hoop hebben we ook de serieuze momenten. We hebben iedere dinsdag morgen vergadering. Het is echt fijn om dit moment te hebben. Een centraal moment waarop alle dingen worden besproken. Eerst bespreken we altijd alle afspraken die er staan voor de komende week. Daarna bespreken we algemene dingen. Ook bespreken we kinderen waar problemen mee zijn of vragen die er leven onder ons.
Het is echt onvoorstelbaar wat kinderen hier in hun jonge leven al allemaal meegemaakt hebben. Ik krijg regelmatig kippenvel. Als één van de jongens weer wegloopt omdat hij niet meer weet wat hij anders moet doen. Zoveel woede en onmacht door onverwerkte gebeurtenissen dat hij totaal door het lint gaat. Als één van de pubers verteld dat ze heeft gezien hoe ze haar vader vermoord hebben. Als je hoort van verwaarlozing, misbruik en mishandeling dan voel ik me wel eens met lege handen staan. Wat kun je doen om die pijn te verzachten? Dan is het goed hun glimlach en vrolijkheid te zien als ze aan het spelen zijn, en je weet dat ze nu in goede handen zijn. Een plek waar ze de ruimte hebben om boos en verdrietig te zijn. Waar ze dingen kunnen bespreken en een ieder op zijn eigen manier de dingen die ze meegemaakt hebben kunnen verwerken.

Ik ben ook weer 2 dagen vrij geweest. Vorige week zijn we naar het Robbeneiland geweest. Het was heerlijk weer dus even varen was geen straf. Op het eiland kregen we eerst een rondleiding met een bus. Daar werd door een gids informatie over verschillende gebouwen en plaatsen op het eiland verteld. Daarna kregen we een rondleiding van een ex-gevangene door de gevangenis. Heel indrukwekkend om dat allemaal te horen en te zien. We kregen de cel waar Mandela ingezeten heeft te zien. En dan te weten dat wij als blanken dat veroorzaakt hebben. Dan voel je je toch wel een beetje lopen. Deze week zijn we naar de Greenmarket geweest en daarna naar een strand dat bekend staat als een van de mooiste stranden van de Wereld. Camps Bay. We hebben daar heerlijk gewandeld, gezeten en foto’s gemaakt. Is zeker de moeite waard om een keer heen te gaan.

Ik heb nog veel meer meegemaakt en zou nog veel meer kunnen vertellen maar dat komt de volgende keer. Ek geniet dit baie en dat ga ik nog een poosje vol houden. ;)

Veel liefs xxx,

South Africa

• 15 April 2014 - 14:54

Oma Polinder:

Lieve Fennande.
    Even een bericht je . Wat een leuk verslag en mooie foto'' s. Al weer bij naar vijf weken ben je weg . We denken alle dagen aan je. Maar we hopen dat je het fijn heb en naar je zin. Ook de groeten aan Eline.

Groetjes van Opa en Oma .